De omgeving van De Halve Wereld

Er beweegt veel in de binnenstad en de Werkgroep Omgeving beweegt sterk mee met acties, bijdragen en initiatieven rond leefbaarheid. Vaak doen we dit samen met Bewonersraad Groot Waterloo - Nieuwmarkt.

 

Visie op de binnenstad

In oktober is door Zef Hemel een visie op de binnenstad gepresenteerd: Een nieuwe historische Binnenstad. In dit essay van 36 pagina's komt als grootste zorg naar boven dat bewoners zich vervreemd voelen van hun binnenstad, het is niet meer hun gemeenschappelijk centrum. Het idee is om samen met burgers en bedrijven dit proces te keren. Stadsdeel Centrum gaat dit aanjagen. Wij hebben gemeld dat wij mede het veranderingsproces willen vormgeven. Het doel is om de ontmoetingsfunctie van de binnenstad te herstellen.

Huur en Inkomensgrenzen

Guur weer voor huurders. Het conceptwetsvoorstel Huur en Inkomensgrenzen van Minister Ollongren heeft grote huiver gebracht. De corporaties protesteren tegen de enorme afdracht van het geld van huurders aan de staatskas: 1,8 miljard in 2020. Deze verhuurderheffing loopt elk jaar op en ook van onze huren moet Ymere 4 maanden doorsluizen naar het Rijk. Bovendien zijn er plannen dat huurders met een middeninkomen huurverhogingen krijgen van € 50 of € 100 per maand. In november behandelt de Tweede Kamer de plannen, per juli 2020 moet het ingaan. Ook hiertegen hebben we protest aangetekend, samen met Huurdersvereniging Centrum. Voor de komende tijd wordt het extra belangrijk om het sociale zelfbeheer van De Halve Wereld goed overeind te houden als tegenwicht tegen de landelijk harde aanpak van huurders.

 

Autoluwe stad

Het afgelopen jaar zijn er discussietafels georganiseerd rond het thema autoluwe stad. Met de Agenda Autoluw zet Amsterdam in op woonwijken met minder verkeer en meer ruimte voor OV, voetgangers en fietsers. Helaas betekent het voor ons dat voorlopig de hoofdroute Weesperstraat / Valkenburgerstraat drukker wordt. De Agenda Autoluw zegt: "Op de hoofdwegen in het centrumgebied ligt een grotere opgave om de leefbaarheid voor omwonenden te garanderen." Dat is natuurlijk te weinig.

Bij de behandeling in Stadsdeel Centrum hebben we daarover ingesproken. En Elmar Jansen van de stadsdeelcommissie gaf als commentaar dat de agenda te weinig ambitieus is voor het beperken van doorgaand verkeer door de stad.


Er komt wel een proef met een knip in de Weesperstraat. In januari komt de Agenda Autoluw in de gemeenteraad. Wil je op de hoogte blijven van Agenda Autoluw?

Nieuwsbrief Autoluw

Marijke