De omgeving
van De Halve Wereld
Visie op de binnenstad
In oktober is door Zef
Hemel een visie op de binnenstad gepresenteerd: Een nieuwe historische Binnenstad. In dit essay van 36 pagina's
komt als grootste zorg naar boven dat bewoners zich vervreemd voelen van hun
binnenstad, het is niet meer hun gemeenschappelijk centrum. Het idee is om
samen met burgers en bedrijven dit proces te keren. Stadsdeel Centrum gaat dit
aanjagen. Wij hebben gemeld dat wij mede het veranderingsproces willen
vormgeven. Het doel is om de ontmoetingsfunctie van de binnenstad te
herstellen.
Guur weer voor
huurders. Het conceptwetsvoorstel Huur en
Inkomensgrenzen van Minister Ollongren heeft grote huiver gebracht. De
corporaties protesteren tegen de enorme afdracht van het geld van huurders aan
de staatskas: 1,8 miljard in 2020. Deze verhuurderheffing loopt elk jaar op en
ook van onze huren moet Ymere 4 maanden doorsluizen naar het Rijk. Bovendien
zijn er plannen dat huurders met een middeninkomen huurverhogingen krijgen van
€ 50 of € 100 per maand. In november behandelt de Tweede Kamer de plannen, per
juli 2020 moet het ingaan. Ook hiertegen hebben we protest aangetekend, samen
met Huurdersvereniging Centrum. Voor de komende tijd wordt het extra belangrijk
om het sociale zelfbeheer van De Halve Wereld goed overeind te houden als
tegenwicht tegen de landelijk harde aanpak van huurders.
Autoluwe stad
Het afgelopen jaar
zijn er discussietafels georganiseerd rond het thema autoluwe stad. Met de Agenda Autoluw zet Amsterdam in op woonwijken
met minder verkeer en meer ruimte voor OV, voetgangers en fietsers. Helaas
betekent het voor ons dat voorlopig de hoofdroute Weesperstraat /
Valkenburgerstraat drukker wordt. De Agenda Autoluw zegt: "Op de
hoofdwegen in het centrumgebied ligt een grotere opgave om de leefbaarheid voor
omwonenden te garanderen." Dat is natuurlijk te weinig.
Bij de behandeling in
Stadsdeel Centrum hebben we daarover ingesproken. En Elmar Jansen van de
stadsdeelcommissie gaf als commentaar dat de agenda te weinig ambitieus is voor
het beperken van doorgaand verkeer door de stad.
Marijke
|